lexforum.cz



Načítám ...

 

Poslední komentáře:

Načítám ...

Autoři:

Milan Kvasnica (159)
Juraj Gyarfas (106)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (36)
Kristián Csach (26)
Tomáš Klinka (25)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (21)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Zuzana Hecko (9)
Tomáš Čentík (9)
Martin Friedrich (9)
Michal Novotný (7)
Xénia Petrovičová (6)
Adam Zlámal (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Monika Dubská (4)
Natália Ľalíková (4)
Petr Kolman (4)
Michal Krajčírovič (4)
Maroš Hačko (4)
Ján Lazur (4)
Radovan Pala (4)
Josef Kotásek (4)
Pavol Szabo (4)
Pavol Kolesár (3)
Jakub Jošt (3)
Denisa Dulaková (3)
Adam Valček (3)
Ivan Bojna (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Peter Pethő (3)
Josef Šilhán (3)
Gabriel Volšík (2)
Lukáš Peško (2)
Jiří Remeš (2)
Michal Hamar (2)
Ondrej Halama (2)
Zsolt Varga (2)
Juraj Schmidt (2)
Martin Gedra (2)
Marián Porvažník (2)
Jozef Kleberc (2)
Andrej Kostroš (2)
Ludmila Kucharova (2)
Juraj Straňák (2)
Martin Serfozo (2)
Marek Maslák (2)
Maroš Macko (2)
Peter Kotvan (2)
Anton Dulak (2)
Roman Kopil (2)
Bob Matuška (2)
Peter Varga (2)
Dávid Tluščák (2)
Pavel Lacko (1)
David Halenák (1)
Michal Jediný (1)
Tomáš Demo (1)
jaroslav čollák (1)
Matej Kurian (1)
Emil Vaňko (1)
Ondrej Jurišta (1)
Marcel Jurko (1)
Ivan Michalov (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Martin Šrámek (1)
Viliam Vaňko (1)
Nora Šajbidor (1)
Martin Poloha (1)
Marcel Ružarovský (1)
Tomas Kovac (1)
Peter Marcin (1)
Juraj Lukáč (1)
Peter Kubina (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Dušan Rostáš (1)
Ivan Kormaník (1)
peter straka (1)
Michal Ďubek (1)
Katarína Dudíková (1)
Martin Svoboda (1)
Richard Macko (1)
Tomáš Ľalík (1)
Igor Krist (1)
Ján Pirč (1)
David Horváth (1)
Zuzana Klincová (1)
Dušan Marják (1)
Tibor Menyhért (1)
lukas.kvokacka (1)
Matej Košalko (1)
Miriam Potočná (1)
Martin Galgoczy (1)
Petr Steiner (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Vincent Lechman (1)
Pavol Mlej (1)
Robert Šorl (1)
Robert Vrablica (1)
Martin Hudec (1)
Matej Gera (1)
Martin Estočák (1)
Tomáš Pavlo (1)
Ivan Priadka (1)
Vladimir Trojak (1)
Eduard Pekarovič (1)
Bohumil Havel (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Peter Janík (1)
Roman Prochazka (1)
Paula Demianova (1)
Lucia Palková (1)
lukasmozola (1)
Jana Mitterpachova (1)
Zuzana Adamova (1)
Petr Kavan (1)
Vladislav Pečík (1)
I. Stiglitz (1)
Bystrik Bugan (1)
Zuzana Kohútová (1)
Radoslav Pálka (1)
Ladislav Pollák (1)
Tomáš Korman (1)
Jakub Mandelík (1)
Peter K (1)
Lucia Berdisová (1)
Róbert Černák (1)
Gabriel Závodský (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Natalia Janikova (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napsat nový článek


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.cz



Načítám ...

Pomůcky pro advokáty:

salvia
Judikatura
Předpisy
Rejstříky
Výpočty

Nové předpisy:

Načítám ...

"in house" zákazky vo verejnom obstarávaní

Lukáš Peško, 08. 11. 2013 v 16:07

Vážení návštevníci,

chcel by som otvoriť pre mňa doposiaľ nevyriešený problém s tzv. in house zákazkami vo verejnom obstarávaní. Pre tých, ktorí sa problematike verejného obstarávania nevenujú uvádzam, že tzv. in house zákazky nepodliehajú uplatňovaniu pravidiel verejného obstarávania. Je zaujímavé, že in house zákazky nie sú riešené ani v slovenskom zákone 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní ani v smerniciach EÚ (ak sa mýlim, opravte ma prosím). Európska komisia na nátlak členských štátov vypracovala Pracovný dokument útvarov komisie o uplatňovaní právnych predpisov EÚ o obstarávaní na vzťahy medzi verejnými obstarávateľmi. Smernice EÚ ako aj slovenská legislatíva má za cieľ zabezpečiť hospodársku súťaž dodávateľov na celom vnútornom trhu EÚ. Napriek tomu judikatúra SDEÚ vyznieva trochu v inom svetle (aspoň tak jej rozumiem ja). SDEÚ dospel k názoru, že právne predpisy EÚ o verejnom obstarávaní (teda ako smernice tak aj zásady zmlúv) sa neuplatňujú, ak verejný obstarávateľ zadá zákazku tretej strane, ktorá je od neho iba formálne, nie však v zásade nezávislá. Naviac, ani smernice EÚ ani slovenský zákon neobmedzujú verejného obstarávateľa pri výkone zverených úloh vo verejnom záujme využívať vlastné administratívne,technické a iné zdroje.

Otázkou je, kde je hranica medzi vykonávaním verejných potrieb s využitím otvorenej hospodárskej súťaže a kde je už na mieste hospodársku súťaž "obísť" a nepodriadiť danú činnosť pod EÚ smernice o verejnom obstarávaní resp. slovenského zákona. Pri tejto problematike upriamujem pozornosť na rozsudky SDEÚ vo veci Parking Brixen, Coditel Brabant a SEa, Teckal, Econord SpA. Rozsudok Teckal určuje dve pravidlá, pri ktorých splnení nepodlieha vzťah medzi verejným obstarávateľom a právnickou osobou, ktorej má byť zákazka zadaná, postupom pre verejné obstarávanie, konkrétne:

a) verejný obstarávateľ vykonáva nad touto osobou kontrolu obdobnú kontrole, ktorú vykonáva nad vlastnými organizačnými zložkami a súčasne

b)táto osoba vykonáva podstatnú časť svojich činností pre verejného obstarávateľa, ktorý ju vlastní a kontroluje.

Pri splnení týchto dvoch podmienok môže verejný obstarávateľ zákazku zadať priamo tejto právnickej osobe.

A tu sa konečne dostávam k problému, ktorý som zatiaľ nevyriešil. Ako skĺbiť dve vyššie uvedené podmienky s podmienkou verejného záujmu. Príklad: Mesto X si založí svoju 100% spoločnosť, napríklad Technické služby mesta X. Mesto X je verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. b) slovenského zákona o verejnom obstarávaní. Technické služby mesta X sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d) zákona. Z rozsudkov SDEÚ možno vyčítať, že napríklad odvoz odpadu alebo pohrebná činnosť sú činnosťami vo verejnom záujme. S tým sa možno stotožniť. Ale čo napríklad také stavebné práce? Predstavme si, že Technické služby mesta X majú v predmete podnikania aj stavebnú činnosť. Mesto jej priamo zadá rekonštrukciu budovy školy (aby to nebolo také jednoduché, mesto peniaze čerpá z fondov EÚ). Vyššie dve uvedené podmienky podľa rozhodnutia vo veci Teckal sú splnené. Môže mesto túto zákazku priamo zadať a vynechať tak procesy verejného obstarávania? Ide tu o verejný záujem? V prípade využitia služieb subdodávateľa musí pri jeho výbere prebehnúť verejné obstarávanie?

Mám za to, že poskytovanie vzdelávania cez školu je jasným verejným záujmom. Avšak rekonštrukcia školy (a teda zrekonštruovaná škola) je len nástrojom, ako dosiahnuť verejný záujem (t.j. poskytovať vzdelanie). taktiež si myslím, že Technické služby mesta X by museli pri výbere subdodávateľa postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní (nakoľko sami sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d)

Myslím, že ak by platila dikcia iba o dvoch podmienkach, pri ktorých je možné "obísť" verejné obstarávanie cez in house, roztrhlo by sa vrece s priamymi zadaniami a znemožnila by sa tak hospodárska súťaž. Technické služby by sa stali najväčšími stavebnými firmami a súkromné stavebné firmy by sa nemohli do tohto procesu ani zapojiť.

Uvítal by som postrehy skúsenejších kolegov. ďakujem


Názory k článku "in house" zákazky vo verejnom obstarávaní:


  Maroš Hačko, 12. 02. 2020 v 15:18 - in-house režim vo verejnom obstarávaní

K uvedenému skús pozrieť môj príspevok

http://www.lexforum.sk/703

Nemáte oprávnění přidat názor. Přihlaste se prosím