lexforum.cz



Načítám ...

 

Poslední komentáře:

Načítám ...

Autoři:

Milan Kvasnica (160)
Juraj Gyarfas (116)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (44)
Kristián Csach (26)
Tomáš Klinka (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Zuzana Hecko (9)
Martin Friedrich (9)
Tomáš Čentík (9)
Michal Novotný (7)
Xénia Petrovičová (6)
Ľuboslav Sisák (6)
Michal Krajčírovič (6)
Peter Kotvan (6)
Ondrej Halama (6)
Adam Zlámal (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Maroš Hačko (4)
Pavol Szabo (4)
Radovan Pala (4)
Petr Kolman (4)
Natália Ľalíková (4)
Josef Kotásek (4)
Ján Lazur (4)
Ivan Bojna (4)
Monika Dubská (4)
Denisa Dulaková (3)
Marián Porvažník (3)
Jakub Jošt (3)
Pavol Kolesár (3)
Adam Valček (3)
Peter Pethő (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Josef Šilhán (3)
Michal Hamar (2)
Ludmila Kucharova (2)
Anton Dulak (2)
Juraj Schmidt (2)
Peter Zeleňák (2)
Martin Gedra (2)
Tomáš Plško (2)
Zsolt Varga (2)
Lukáš Peško (2)
Gabriel Volšík (2)
Martin Serfozo (2)
Jozef Kleberc (2)
Jiří Remeš (2)
Dávid Tluščák (2)
Juraj Straňák (2)
Andrej Kostroš (2)
Roman Kopil (2)
Maroš Macko (2)
Richard Macko (2)
Peter Varga (2)
Bob Matuška (2)
Ladislav Pollák (2)
Marek Maslák (2)
Martin Estočák (1)
Lucia Palková (1)
Dávid Kozák (1)
Robert Šorl (1)
Tomas Kovac (1)
Tibor Menyhért (1)
Bohumil Havel (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Martin Hudec (1)
Dušan Rostáš (1)
I. Stiglitz (1)
Miriam Potočná (1)
Lucia Berdisová (1)
Martin Šrámek (1)
Marcel Ružarovský (1)
Nora Šajbidor (1)
Adam Pauček (1)
Katarína Dudíková (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Natalia Janikova (1)
Gabriel Závodský (1)
Ondrej Jurišta (1)
Peter Janík (1)
Roman Prochazka (1)
Pavol Mlej (1)
Jana Mitterpachova (1)
Ivan Priadka (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Ivan Michalov (1)
Vladislav Pečík (1)
Tomáš Demo (1)
Pavel Lacko (1)
Paula Demianova (1)
Ivan Kormaník (1)
Róbert Černák (1)
Viliam Vaňko (1)
Tomas Pavelka (1)
jaroslav čollák (1)
Peter Kubina (1)
Martin Bránik (1)
Zuzana Klincová (1)
Martin Galgoczy (1)
Michaela Stessl (1)
Dušan Marják (1)
Tomáš Pavlo (1)
lukas.kvokacka (1)
Zuzana Kohútová (1)
Marcel Jurko (1)
Zuzana Adamova (1)
Petr Novotný (1)
Andrej Majerník (1)
Matej Gera (1)
Tomáš Ľalík (1)
Matej Kurian (1)
Mikuláš Lévai (1)
Peter Marcin (1)
Petr Steiner (1)
Tomáš Korman (1)
Martin Poloha (1)
Ján Pirč (1)
Juraj Lukáč (1)
Michal Jediný (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Patrik Patáč (1)
Matej Košalko (1)
Peter K (1)
Bystrik Bugan (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Emil Vaňko (1)
Pavol Chrenko (1)
Vincent Lechman (1)
Vladimir Trojak (1)
Robert Vrablica (1)
Jakub Mandelík (1)
Martin Svoboda (1)
Michal Ďubek (1)
peter straka (1)
Igor Krist (1)
Radoslav Pálka (1)
Patrik Pupík (1)
Adam Glasnák (1)
lukasmozola (1)
David Horváth (1)
Eduard Pekarovič (1)
David Halenák (1)
Petr Kavan (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napsat nový článek


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.cz



Načítám ...

Pomůcky pro advokáty:

salvia
Judikatura
Předpisy
Rejstříky
Výpočty

Nové předpisy:

Načítám ...

"in house" zákazky vo verejnom obstarávaní

Lukáš Peško, 08. 11. 2013 v 16:07

Vážení návštevníci,

chcel by som otvoriť pre mňa doposiaľ nevyriešený problém s tzv. in house zákazkami vo verejnom obstarávaní. Pre tých, ktorí sa problematike verejného obstarávania nevenujú uvádzam, že tzv. in house zákazky nepodliehajú uplatňovaniu pravidiel verejného obstarávania. Je zaujímavé, že in house zákazky nie sú riešené ani v slovenskom zákone 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní ani v smerniciach EÚ (ak sa mýlim, opravte ma prosím). Európska komisia na nátlak členských štátov vypracovala Pracovný dokument útvarov komisie o uplatňovaní právnych predpisov EÚ o obstarávaní na vzťahy medzi verejnými obstarávateľmi. Smernice EÚ ako aj slovenská legislatíva má za cieľ zabezpečiť hospodársku súťaž dodávateľov na celom vnútornom trhu EÚ. Napriek tomu judikatúra SDEÚ vyznieva trochu v inom svetle (aspoň tak jej rozumiem ja). SDEÚ dospel k názoru, že právne predpisy EÚ o verejnom obstarávaní (teda ako smernice tak aj zásady zmlúv) sa neuplatňujú, ak verejný obstarávateľ zadá zákazku tretej strane, ktorá je od neho iba formálne, nie však v zásade nezávislá. Naviac, ani smernice EÚ ani slovenský zákon neobmedzujú verejného obstarávateľa pri výkone zverených úloh vo verejnom záujme využívať vlastné administratívne,technické a iné zdroje.

Otázkou je, kde je hranica medzi vykonávaním verejných potrieb s využitím otvorenej hospodárskej súťaže a kde je už na mieste hospodársku súťaž "obísť" a nepodriadiť danú činnosť pod EÚ smernice o verejnom obstarávaní resp. slovenského zákona. Pri tejto problematike upriamujem pozornosť na rozsudky SDEÚ vo veci Parking Brixen, Coditel Brabant a SEa, Teckal, Econord SpA. Rozsudok Teckal určuje dve pravidlá, pri ktorých splnení nepodlieha vzťah medzi verejným obstarávateľom a právnickou osobou, ktorej má byť zákazka zadaná, postupom pre verejné obstarávanie, konkrétne:

a) verejný obstarávateľ vykonáva nad touto osobou kontrolu obdobnú kontrole, ktorú vykonáva nad vlastnými organizačnými zložkami a súčasne

b)táto osoba vykonáva podstatnú časť svojich činností pre verejného obstarávateľa, ktorý ju vlastní a kontroluje.

Pri splnení týchto dvoch podmienok môže verejný obstarávateľ zákazku zadať priamo tejto právnickej osobe.

A tu sa konečne dostávam k problému, ktorý som zatiaľ nevyriešil. Ako skĺbiť dve vyššie uvedené podmienky s podmienkou verejného záujmu. Príklad: Mesto X si založí svoju 100% spoločnosť, napríklad Technické služby mesta X. Mesto X je verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. b) slovenského zákona o verejnom obstarávaní. Technické služby mesta X sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d) zákona. Z rozsudkov SDEÚ možno vyčítať, že napríklad odvoz odpadu alebo pohrebná činnosť sú činnosťami vo verejnom záujme. S tým sa možno stotožniť. Ale čo napríklad také stavebné práce? Predstavme si, že Technické služby mesta X majú v predmete podnikania aj stavebnú činnosť. Mesto jej priamo zadá rekonštrukciu budovy školy (aby to nebolo také jednoduché, mesto peniaze čerpá z fondov EÚ). Vyššie dve uvedené podmienky podľa rozhodnutia vo veci Teckal sú splnené. Môže mesto túto zákazku priamo zadať a vynechať tak procesy verejného obstarávania? Ide tu o verejný záujem? V prípade využitia služieb subdodávateľa musí pri jeho výbere prebehnúť verejné obstarávanie?

Mám za to, že poskytovanie vzdelávania cez školu je jasným verejným záujmom. Avšak rekonštrukcia školy (a teda zrekonštruovaná škola) je len nástrojom, ako dosiahnuť verejný záujem (t.j. poskytovať vzdelanie). taktiež si myslím, že Technické služby mesta X by museli pri výbere subdodávateľa postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní (nakoľko sami sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d)

Myslím, že ak by platila dikcia iba o dvoch podmienkach, pri ktorých je možné "obísť" verejné obstarávanie cez in house, roztrhlo by sa vrece s priamymi zadaniami a znemožnila by sa tak hospodárska súťaž. Technické služby by sa stali najväčšími stavebnými firmami a súkromné stavebné firmy by sa nemohli do tohto procesu ani zapojiť.

Uvítal by som postrehy skúsenejších kolegov. ďakujem


Názory k článku "in house" zákazky vo verejnom obstarávaní:


  Maroš Hačko, 12. 02. 2020 v 15:18 - in-house režim vo verejnom obstarávaní

K uvedenému skús pozrieť môj príspevok

http://www.lexforum.sk/703

Nemáte oprávnění přidat názor. Přihlaste se prosím