lexforum.cz



Načítám ...

 

Poslední komentáře:

Načítám ...

Autoři:

Milan Kvasnica (160)
Juraj Gyarfas (116)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (44)
Tomáš Klinka (26)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Zuzana Hecko (9)
Tomáš Čentík (9)
Martin Friedrich (9)
Michal Novotný (7)
Adam Zlámal (6)
Ľuboslav Sisák (6)
Michal Krajčírovič (6)
Peter Kotvan (6)
Ondrej Halama (6)
Xénia Petrovičová (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Monika Dubská (4)
Ján Lazur (4)
Radovan Pala (4)
Petr Kolman (4)
Josef Kotásek (4)
Pavol Szabo (4)
Ivan Bojna (4)
Maroš Hačko (4)
Natália Ľalíková (4)
Denisa Dulaková (3)
Jakub Jošt (3)
Adam Valček (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Peter Pethő (3)
Marián Porvažník (3)
Josef Šilhán (3)
Pavol Kolesár (3)
Andrej Kostroš (2)
Ludmila Kucharova (2)
Michal Hamar (2)
Richard Macko (2)
Lukáš Peško (2)
Zsolt Varga (2)
Marek Maslák (2)
Maroš Macko (2)
Ladislav Pollák (2)
Martin Gedra (2)
Juraj Schmidt (2)
Martin Serfozo (2)
Peter Varga (2)
Peter Zeleňák (2)
Jiří Remeš (2)
Gabriel Volšík (2)
Roman Kopil (2)
Jozef Kleberc (2)
Dávid Tluščák (2)
Juraj Straňák (2)
Anton Dulak (2)
Bob Matuška (2)
Tomáš Plško (2)
Tomas Pavelka (1)
Martin Svoboda (1)
Pavol Mlej (1)
Viliam Vaňko (1)
Petr Kavan (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Róbert Černák (1)
Petr Steiner (1)
Roman Prochazka (1)
Martin Estočák (1)
Robert Vrablica (1)
Andrej Majerník (1)
Martin Bránik (1)
Lucia Palková (1)
Jana Mitterpachova (1)
Robert Šorl (1)
Pavel Lacko (1)
Vladislav Pečík (1)
Dávid Kozák (1)
I. Stiglitz (1)
Ivan Priadka (1)
lukasmozola (1)
Vladimir Trojak (1)
Michaela Stessl (1)
Natalia Janikova (1)
Emil Vaňko (1)
Pavol Chrenko (1)
Ondrej Jurišta (1)
Zuzana Klincová (1)
Marcel Jurko (1)
David Horváth (1)
Radoslav Pálka (1)
Lucia Berdisová (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Zuzana Kohútová (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Michal Jediný (1)
Martin Galgoczy (1)
Igor Krist (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Tibor Menyhért (1)
Patrik Patáč (1)
Bystrik Bugan (1)
Adam Glasnák (1)
David Halenák (1)
Patrik Pupík (1)
Martin Hudec (1)
Tomas Kovac (1)
Ján Pirč (1)
Adam Pauček (1)
Petr Novotný (1)
jaroslav čollák (1)
Paula Demianova (1)
Zuzana Adamova (1)
Eduard Pekarovič (1)
Vincent Lechman (1)
Peter Kubina (1)
Matej Kurian (1)
Dušan Rostáš (1)
Tomáš Korman (1)
Gabriel Závodský (1)
Katarína Dudíková (1)
Bohumil Havel (1)
Martin Poloha (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Dušan Marják (1)
Matej Gera (1)
Marcel Ružarovský (1)
Peter K (1)
Miriam Potočná (1)
Michal Ďubek (1)
Jakub Mandelík (1)
lukas.kvokacka (1)
Ivan Michalov (1)
Tomáš Demo (1)
Mikuláš Lévai (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Matej Košalko (1)
Peter Marcin (1)
Juraj Lukáč (1)
Tomáš Pavlo (1)
Tomáš Ľalík (1)
peter straka (1)
Nora Šajbidor (1)
Peter Janík (1)
Martin Šrámek (1)
Ivan Kormaník (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napsat nový článek


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.cz



Načítám ...

Pomůcky pro advokáty:

salvia
Judikatura
Předpisy
Rejstříky
Výpočty

Nové předpisy:

Načítám ...

"in house" zákazky vo verejnom obstarávaní

Lukáš Peško, 08. 11. 2013 v 16:07

Vážení návštevníci,

chcel by som otvoriť pre mňa doposiaľ nevyriešený problém s tzv. in house zákazkami vo verejnom obstarávaní. Pre tých, ktorí sa problematike verejného obstarávania nevenujú uvádzam, že tzv. in house zákazky nepodliehajú uplatňovaniu pravidiel verejného obstarávania. Je zaujímavé, že in house zákazky nie sú riešené ani v slovenskom zákone 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní ani v smerniciach EÚ (ak sa mýlim, opravte ma prosím). Európska komisia na nátlak členských štátov vypracovala Pracovný dokument útvarov komisie o uplatňovaní právnych predpisov EÚ o obstarávaní na vzťahy medzi verejnými obstarávateľmi. Smernice EÚ ako aj slovenská legislatíva má za cieľ zabezpečiť hospodársku súťaž dodávateľov na celom vnútornom trhu EÚ. Napriek tomu judikatúra SDEÚ vyznieva trochu v inom svetle (aspoň tak jej rozumiem ja). SDEÚ dospel k názoru, že právne predpisy EÚ o verejnom obstarávaní (teda ako smernice tak aj zásady zmlúv) sa neuplatňujú, ak verejný obstarávateľ zadá zákazku tretej strane, ktorá je od neho iba formálne, nie však v zásade nezávislá. Naviac, ani smernice EÚ ani slovenský zákon neobmedzujú verejného obstarávateľa pri výkone zverených úloh vo verejnom záujme využívať vlastné administratívne,technické a iné zdroje.

Otázkou je, kde je hranica medzi vykonávaním verejných potrieb s využitím otvorenej hospodárskej súťaže a kde je už na mieste hospodársku súťaž "obísť" a nepodriadiť danú činnosť pod EÚ smernice o verejnom obstarávaní resp. slovenského zákona. Pri tejto problematike upriamujem pozornosť na rozsudky SDEÚ vo veci Parking Brixen, Coditel Brabant a SEa, Teckal, Econord SpA. Rozsudok Teckal určuje dve pravidlá, pri ktorých splnení nepodlieha vzťah medzi verejným obstarávateľom a právnickou osobou, ktorej má byť zákazka zadaná, postupom pre verejné obstarávanie, konkrétne:

a) verejný obstarávateľ vykonáva nad touto osobou kontrolu obdobnú kontrole, ktorú vykonáva nad vlastnými organizačnými zložkami a súčasne

b)táto osoba vykonáva podstatnú časť svojich činností pre verejného obstarávateľa, ktorý ju vlastní a kontroluje.

Pri splnení týchto dvoch podmienok môže verejný obstarávateľ zákazku zadať priamo tejto právnickej osobe.

A tu sa konečne dostávam k problému, ktorý som zatiaľ nevyriešil. Ako skĺbiť dve vyššie uvedené podmienky s podmienkou verejného záujmu. Príklad: Mesto X si založí svoju 100% spoločnosť, napríklad Technické služby mesta X. Mesto X je verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. b) slovenského zákona o verejnom obstarávaní. Technické služby mesta X sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d) zákona. Z rozsudkov SDEÚ možno vyčítať, že napríklad odvoz odpadu alebo pohrebná činnosť sú činnosťami vo verejnom záujme. S tým sa možno stotožniť. Ale čo napríklad také stavebné práce? Predstavme si, že Technické služby mesta X majú v predmete podnikania aj stavebnú činnosť. Mesto jej priamo zadá rekonštrukciu budovy školy (aby to nebolo také jednoduché, mesto peniaze čerpá z fondov EÚ). Vyššie dve uvedené podmienky podľa rozhodnutia vo veci Teckal sú splnené. Môže mesto túto zákazku priamo zadať a vynechať tak procesy verejného obstarávania? Ide tu o verejný záujem? V prípade využitia služieb subdodávateľa musí pri jeho výbere prebehnúť verejné obstarávanie?

Mám za to, že poskytovanie vzdelávania cez školu je jasným verejným záujmom. Avšak rekonštrukcia školy (a teda zrekonštruovaná škola) je len nástrojom, ako dosiahnuť verejný záujem (t.j. poskytovať vzdelanie). taktiež si myslím, že Technické služby mesta X by museli pri výbere subdodávateľa postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní (nakoľko sami sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d)

Myslím, že ak by platila dikcia iba o dvoch podmienkach, pri ktorých je možné "obísť" verejné obstarávanie cez in house, roztrhlo by sa vrece s priamymi zadaniami a znemožnila by sa tak hospodárska súťaž. Technické služby by sa stali najväčšími stavebnými firmami a súkromné stavebné firmy by sa nemohli do tohto procesu ani zapojiť.

Uvítal by som postrehy skúsenejších kolegov. ďakujem


Názory k článku "in house" zákazky vo verejnom obstarávaní:


  Maroš Hačko, 12. 02. 2020 v 15:18 - in-house režim vo verejnom obstarávaní

K uvedenému skús pozrieť môj príspevok

http://www.lexforum.sk/703

Nemáte oprávnění přidat názor. Přihlaste se prosím