lexforum.cz



Načítám ...

 

Poslední komentáře:

Načítám ...

Autoři:

Milan Kvasnica (160)
Juraj Gyarfas (115)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (43)
Tomáš Klinka (26)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (22)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (9)
Zuzana Hecko (9)
Tomáš Čentík (9)
Michal Novotný (7)
Michal Krajčírovič (6)
Peter Kotvan (6)
Xénia Petrovičová (6)
Adam Zlámal (6)
Lexforum (5)
Ondrej Halama (5)
Ľuboslav Sisák (5)
Robert Goral (5)
Natália Ľalíková (4)
Josef Kotásek (4)
Radovan Pala (4)
Ján Lazur (4)
Petr Kolman (4)
Pavol Szabo (4)
Monika Dubská (4)
Maroš Hačko (4)
Ivan Bojna (4)
Josef Šilhán (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Jakub Jošt (3)
Marián Porvažník (3)
Adam Valček (3)
Peter Pethő (3)
Pavol Kolesár (3)
Denisa Dulaková (3)
Michal Hamar (2)
Peter Varga (2)
Ludmila Kucharova (2)
Martin Serfozo (2)
Jiří Remeš (2)
Bob Matuška (2)
Dávid Tluščák (2)
Gabriel Volšík (2)
Lukáš Peško (2)
Richard Macko (2)
Roman Kopil (2)
Maroš Macko (2)
Andrej Kostroš (2)
Martin Gedra (2)
Juraj Schmidt (2)
Juraj Straňák (2)
Jozef Kleberc (2)
Zsolt Varga (2)
Tomáš Plško (2)
Marek Maslák (2)
Anton Dulak (2)
Dušan Rostáš (1)
Peter Kubina (1)
Andrej Majerník (1)
Viliam Vaňko (1)
Gabriel Závodský (1)
David Halenák (1)
Peter Janík (1)
Igor Krist (1)
Peter Marcin (1)
Ivan Kormaník (1)
Michal Jediný (1)
Vincent Lechman (1)
lukas.kvokacka (1)
Tomáš Ľalík (1)
Róbert Černák (1)
Ivan Priadka (1)
Peter Zeleňák (1)
Petr Kavan (1)
Roman Prochazka (1)
Nora Šajbidor (1)
Martin Bránik (1)
Katarína Dudíková (1)
Lucia Palková (1)
Martin Hudec (1)
Patrik Pupík (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Tomas Kovac (1)
Paula Demianova (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Zuzana Klincová (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Pavol Chrenko (1)
Martin Poloha (1)
Peter K (1)
Jakub Mandelík (1)
Martin Šrámek (1)
Patrik Patáč (1)
Tomas Pavelka (1)
Tomáš Pavlo (1)
Ivan Michalov (1)
David Horváth (1)
Bohumil Havel (1)
lukasmozola (1)
Lucia Berdisová (1)
Matej Košalko (1)
I. Stiglitz (1)
Martin Svoboda (1)
Petr Steiner (1)
Robert Šorl (1)
Emil Vaňko (1)
Tomáš Korman (1)
Miriam Potočná (1)
Martin Estočák (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Radoslav Pálka (1)
Matej Kurian (1)
Pavel Lacko (1)
Mikuláš Lévai (1)
Ladislav Pollák (1)
jaroslav čollák (1)
peter straka (1)
Dušan Marják (1)
Natalia Janikova (1)
Michal Ďubek (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Ján Pirč (1)
Robert Vrablica (1)
Bystrik Bugan (1)
Vladislav Pečík (1)
Matej Gera (1)
Marcel Jurko (1)
Ondrej Jurišta (1)
Zuzana Adamova (1)
Jana Mitterpachova (1)
Martin Galgoczy (1)
Zuzana Kohútová (1)
Vladimir Trojak (1)
Pavol Mlej (1)
Juraj Lukáč (1)
Dávid Kozák (1)
Marcel Ružarovský (1)
Eduard Pekarovič (1)
Tibor Menyhért (1)
Petr Novotný (1)
Adam Pauček (1)
Tomáš Demo (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Michaela Stessl (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napsat nový článek


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.cz



Načítám ...

Pomůcky pro advokáty:

salvia
Judikatura
Předpisy
Rejstříky
Výpočty

Nové předpisy:

Načítám ...

"in house" zákazky vo verejnom obstarávaní

Lukáš Peško, 08. 11. 2013 v 16:07

Vážení návštevníci,

chcel by som otvoriť pre mňa doposiaľ nevyriešený problém s tzv. in house zákazkami vo verejnom obstarávaní. Pre tých, ktorí sa problematike verejného obstarávania nevenujú uvádzam, že tzv. in house zákazky nepodliehajú uplatňovaniu pravidiel verejného obstarávania. Je zaujímavé, že in house zákazky nie sú riešené ani v slovenskom zákone 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní ani v smerniciach EÚ (ak sa mýlim, opravte ma prosím). Európska komisia na nátlak členských štátov vypracovala Pracovný dokument útvarov komisie o uplatňovaní právnych predpisov EÚ o obstarávaní na vzťahy medzi verejnými obstarávateľmi. Smernice EÚ ako aj slovenská legislatíva má za cieľ zabezpečiť hospodársku súťaž dodávateľov na celom vnútornom trhu EÚ. Napriek tomu judikatúra SDEÚ vyznieva trochu v inom svetle (aspoň tak jej rozumiem ja). SDEÚ dospel k názoru, že právne predpisy EÚ o verejnom obstarávaní (teda ako smernice tak aj zásady zmlúv) sa neuplatňujú, ak verejný obstarávateľ zadá zákazku tretej strane, ktorá je od neho iba formálne, nie však v zásade nezávislá. Naviac, ani smernice EÚ ani slovenský zákon neobmedzujú verejného obstarávateľa pri výkone zverených úloh vo verejnom záujme využívať vlastné administratívne,technické a iné zdroje.

Otázkou je, kde je hranica medzi vykonávaním verejných potrieb s využitím otvorenej hospodárskej súťaže a kde je už na mieste hospodársku súťaž "obísť" a nepodriadiť danú činnosť pod EÚ smernice o verejnom obstarávaní resp. slovenského zákona. Pri tejto problematike upriamujem pozornosť na rozsudky SDEÚ vo veci Parking Brixen, Coditel Brabant a SEa, Teckal, Econord SpA. Rozsudok Teckal určuje dve pravidlá, pri ktorých splnení nepodlieha vzťah medzi verejným obstarávateľom a právnickou osobou, ktorej má byť zákazka zadaná, postupom pre verejné obstarávanie, konkrétne:

a) verejný obstarávateľ vykonáva nad touto osobou kontrolu obdobnú kontrole, ktorú vykonáva nad vlastnými organizačnými zložkami a súčasne

b)táto osoba vykonáva podstatnú časť svojich činností pre verejného obstarávateľa, ktorý ju vlastní a kontroluje.

Pri splnení týchto dvoch podmienok môže verejný obstarávateľ zákazku zadať priamo tejto právnickej osobe.

A tu sa konečne dostávam k problému, ktorý som zatiaľ nevyriešil. Ako skĺbiť dve vyššie uvedené podmienky s podmienkou verejného záujmu. Príklad: Mesto X si založí svoju 100% spoločnosť, napríklad Technické služby mesta X. Mesto X je verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. b) slovenského zákona o verejnom obstarávaní. Technické služby mesta X sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d) zákona. Z rozsudkov SDEÚ možno vyčítať, že napríklad odvoz odpadu alebo pohrebná činnosť sú činnosťami vo verejnom záujme. S tým sa možno stotožniť. Ale čo napríklad také stavebné práce? Predstavme si, že Technické služby mesta X majú v predmete podnikania aj stavebnú činnosť. Mesto jej priamo zadá rekonštrukciu budovy školy (aby to nebolo také jednoduché, mesto peniaze čerpá z fondov EÚ). Vyššie dve uvedené podmienky podľa rozhodnutia vo veci Teckal sú splnené. Môže mesto túto zákazku priamo zadať a vynechať tak procesy verejného obstarávania? Ide tu o verejný záujem? V prípade využitia služieb subdodávateľa musí pri jeho výbere prebehnúť verejné obstarávanie?

Mám za to, že poskytovanie vzdelávania cez školu je jasným verejným záujmom. Avšak rekonštrukcia školy (a teda zrekonštruovaná škola) je len nástrojom, ako dosiahnuť verejný záujem (t.j. poskytovať vzdelanie). taktiež si myslím, že Technické služby mesta X by museli pri výbere subdodávateľa postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní (nakoľko sami sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d)

Myslím, že ak by platila dikcia iba o dvoch podmienkach, pri ktorých je možné "obísť" verejné obstarávanie cez in house, roztrhlo by sa vrece s priamymi zadaniami a znemožnila by sa tak hospodárska súťaž. Technické služby by sa stali najväčšími stavebnými firmami a súkromné stavebné firmy by sa nemohli do tohto procesu ani zapojiť.

Uvítal by som postrehy skúsenejších kolegov. ďakujem


Názory k článku "in house" zákazky vo verejnom obstarávaní:


  Maroš Hačko, 12. 02. 2020 v 15:18 - in-house režim vo verejnom obstarávaní

K uvedenému skús pozrieť môj príspevok

http://www.lexforum.sk/703

Nemáte oprávnění přidat názor. Přihlaste se prosím