lexforum.cz



Načítám ...

 

Poslední komentáře:

Načítám ...

Autoři:

Milan Kvasnica (161)
Juraj Gyarfas (116)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (44)
Tomáš Klinka (26)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Zuzana Hecko (9)
Tomáš Čentík (9)
Martin Friedrich (9)
Michal Novotný (7)
Peter Kotvan (6)
Ľuboslav Sisák (6)
Xénia Petrovičová (6)
Ondrej Halama (6)
Michal Krajčírovič (6)
Adam Zlámal (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Radovan Pala (4)
Maroš Hačko (4)
Natália Ľalíková (4)
Petr Kolman (4)
Ján Lazur (4)
Ivan Bojna (4)
Josef Kotásek (4)
Pavol Szabo (4)
Monika Dubská (4)
Jakub Jošt (3)
Josef Šilhán (3)
Pavol Kolesár (3)
Adam Valček (3)
Peter Pethő (3)
Marián Porvažník (3)
Denisa Dulaková (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Juraj Straňák (2)
Tomáš Plško (2)
Maroš Macko (2)
Michal Hamar (2)
Roman Kopil (2)
Ludmila Kucharova (2)
Bob Matuška (2)
Dávid Tluščák (2)
Gabriel Volšík (2)
Peter Zeleňák (2)
Peter Varga (2)
Ladislav Pollák (2)
Martin Serfozo (2)
Lukáš Peško (2)
Jiří Remeš (2)
Juraj Schmidt (2)
Martin Gedra (2)
Anton Dulak (2)
Jozef Kleberc (2)
Marek Maslák (2)
Andrej Kostroš (2)
Richard Macko (2)
Zsolt Varga (2)
Lucia Berdisová (1)
Nora Šajbidor (1)
Martin Svoboda (1)
Ján Pirč (1)
Lucia Palková (1)
Peter Janík (1)
Patrik Pupík (1)
Ivan Priadka (1)
Paula Demianova (1)
lukasmozola (1)
Mikuláš Lévai (1)
David Halenák (1)
Petr Novotný (1)
Tomáš Pavlo (1)
Adam Glasnák (1)
Vladislav Pečík (1)
Petr Kavan (1)
Ivan Michalov (1)
Marcel Ružarovský (1)
Martin Poloha (1)
Gabriel Závodský (1)
Tibor Menyhért (1)
Tomáš Korman (1)
Marcel Jurko (1)
jaroslav čollák (1)
Zuzana Klincová (1)
Tomáš Demo (1)
David Horváth (1)
Viliam Vaňko (1)
Jakub Mandelík (1)
peter straka (1)
Bystrik Bugan (1)
Natalia Janikova (1)
Matej Gera (1)
Andrej Majerník (1)
Dávid Kozák (1)
Miriam Potočná (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Bohumil Havel (1)
Tomáš Ľalík (1)
Michaela Stessl (1)
Martin Hudec (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Juraj Lukáč (1)
Robert Šorl (1)
Vladimir Trojak (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Patrik Patáč (1)
Martin Estočák (1)
I. Stiglitz (1)
Róbert Černák (1)
Matej Košalko (1)
Peter K (1)
Zuzana Adamova (1)
Igor Krist (1)
Zuzana Kohútová (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Michal Ďubek (1)
Dušan Rostáš (1)
Radoslav Pálka (1)
Jana Mitterpachova (1)
Martin Galgoczy (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Eduard Pekarovič (1)
Dušan Marják (1)
Katarína Dudíková (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Ondrej Jurišta (1)
Petr Steiner (1)
Michal Jediný (1)
Roman Prochazka (1)
lukas.kvokacka (1)
Emil Vaňko (1)
Peter Marcin (1)
Martin Bránik (1)
Pavol Chrenko (1)
Pavol Mlej (1)
Ivan Kormaník (1)
Martin Šrámek (1)
Pavel Lacko (1)
Robert Vrablica (1)
Tomas Pavelka (1)
Adam Pauček (1)
Peter Kubina (1)
Vincent Lechman (1)
Tomas Kovac (1)
Matej Kurian (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napsat nový článek


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.cz



Načítám ...

Pomůcky pro advokáty:

salvia
Judikatura
Předpisy
Rejstříky
Výpočty

Nové předpisy:

Načítám ...

Lesk či bieda právneho vzdelávania?

Milan Hlušák, 14. 02. 2015 v 09:54

Tento týždeň ministerstvo školstva spustilo web www.lepsieskoly.sk, kde boli zhodnotené jednotlivé fakulty vysokých škôl. Je možno otázne, do akej miery sú výsledky reprezentatívne, no osobne si myslím, že hodnotenie len odhalilo to, čo už dávno každý tušil. Že v škole získané vedomosti nie vždy lícujú tomu, čo potrebuje prax. Skúsme sa aspoň v krátkosti pozrieť, ako v tomto smere dopadla The Fab Six, t. j. šestica(!) slovenských právnických fakúlt. Vybrané štatistiky zohľadňujú priemer práve týchto šiestich škôl.

51%

Až toľko právnikov-absolventov – v podstate každý druhý – by už nikdy právo študovať nešlo, keby si mohli opäť vybrať. Najhoršie skončila fakulta VŠ Danubius (65% by už právo neštudovalo); najlepšie Paneurópska VŠ („len“ 33%). Ostatné fakulty dopadli takto: UK 44%, Trnava 45%, Košice 54% a BB 64%.

Mnohým ďalším štatistikám – ako nezamestnanosť či mzda – sa venovať nechcem. Viaceré z nich totiž závisia od celkovej situácie na trhu a nie od samotného právneho zamerania. Poďme sa preto radšej detailnejšie pozrieť, ako vzdelávací proces na fakultách zohľadňuje potrebu praxe. Teda či škola dáva absolventom to, čo od nich požaduje trh.

Schopnosť identifikovať a riešiť problémy

To je kompetencia, ktorú od absolventov očakávajú ich zamestnávatelia na najvyššej úrovni spomedzi 26 hodnotených kompetencií. Ako druhá najdôležitejšia kompetencia skončila schopnosť niesť zodpovednosť. Samotné právne znalosti (spôsobilosti) sa umiestnili až tretie. Tu je komplet prvá desiatka:

  1. Schopnosť identifikovať a riešiť problémy
  2. Schopnosť niesť zodpovednosť
  3. Právna spôsobilosť
  4. Zručnosť komunikovať s ľuďmi, vyjednávať
  5. Zručnosť písomného prejavu
  6. Schopnosť tvorivého a pružného myslenia a konania
  7. Schopnosť samostatne sa rozhodovať
  8. Schopnosť zvládať záťažové situácie a prekážky
  9. Zručnosť pracovať s informáciami
  10. Mať aktívny prístup

Pohľad absolventov

Absolventi však majú pocit, že škola ich týmto schopnostiam až tak nenaučila. Uvedenej prvej desiatke potrieb trhu sa školy dokázali priblížiť viac menej len s právnou spôsobilosťou. Podľa názoru absolventov sa zaradila na prvé miesto zo zručností, ktoré školy zvládajú najlepšie. Ostatné praxou požadované kompetencie už ale dopadli o čosi horšie. Najžiadanejšia zručnosť – schopnosť identifikovať a riešiť problémy – skončila napríklad až na 10. mieste. Schopnosť niesť zodpovednosť sa ocitla na 9., komunikácia s ľuďmi na 15. a písomné zručnosti na 8. priečke. Je, samozrejme, otázne, či možno od škôl očakávať, aby učili študentov, ako niesť zodpovednosť či ako sa samostatne rozhodovať. Na druhej strane ale väčšina požadovaných kompetencií sa v škole naučiť určite dá. Rebríček najpotrebnejších zručností a poradie, v akom ich školy zvládajú, vyzerá takto:

  1. Schopnosť identifikovať a riešiť problémy (10.)
  2. Schopnosť niesť zodpovednosť (9.)
  3. Právna spôsobilosť (1.)
  4. Zručnosť komunikovať s ľuďmi, vyjednávať (15.)
  5. Zručnosť písomného prejavu (8.)
  6. Schopnosť tvorivého a pružného myslenia a konania (16.)
  7. Schopnosť samostatne sa rozhodovať (12.)
  8. Schopnosť zvládať záťažové situácie a prekážky (7.)
  9. Zručnosť pracovať s informáciami (6.)
  10. Mať aktívny prístup (17.)

Požadovaná úroveň vs. úroveň získaná na škole

Tieto čísla však vyzerajú omnoho horšie, ak neporovnávame poradia, ale samotnú úroveň kompetencie vyžadovanú praxou a úroveň nadobudnutú v škole. Výsledky sú v niektorých prípadoch až diametrálne odlišné. Napríklad pri najžiadanejšej zručnosti, t. j. schopnosti identifikovať a riešiť problémy, rozdiel v úrovni bol taký veľký, že skončil až na 23. mieste (z 26!). Schopnosť niesť zodpovednosť skončila 19-ta. Komunikačné schopnosti sa ocitli dokonca až na 24. priečke. Obstála opäť len právna spôsobilosť, kde rozdiel úrovní bol druhý najmenší. Rebríček najpotrebnejších zručností z pohľadu úrovní je takýto:

  1. Schopnosť identifikovať a riešiť problémy (23.)
  2. Schopnosť niesť zodpovednosť (19.)
  3. Právna spôsobilosť (2.)
  4. Zručnosť komunikovať s ľuďmi, vyjednávať (24.)
  5. Zručnosť písomného prejavu (15.)
  6. Schopnosť tvorivého a pružného myslenia a konania (25.)
  7. Schopnosť samostatne sa rozhodovať (22.)
  8. Schopnosť zvládať záťažové situácie a prekážky (12.)
  9. Zručnosť pracovať s informáciami (9.)
  10. Mať aktívny prístup (20.).

A teraz z pohľadu jednotlivých fakúlt

Keď sa pozrieme na jednotlivé fakulty, tak najmenšiu diskrepanciu medzi požadovanou a získanou úrovňou čo do všetkých 26 kompetencií má Paneurópska VŠ. Najväčšiu, naopak, Košice. Rebríček sa nezmení, ani keď sa pozrieme len na top 10 požadovaných schopností.

Záver

Najprv som zvažoval napísať nejaký "doslov" o tom, ako by sa mohlo uberať právne vzdelávanie, aby sa medzera medzi požadovanými a nadobudnutými schopnosťami čo najviac zúžila. Nakoniec sa ale tohto zámeru vzdám. Takýto komentár asi potrebný nie je. Namiesto toho uvediem jednu štatistiku: každoročne brány slovenských právnických fakúlt opustí cca 1 600 právnikov-magistrov (podľa výročných správ). V USA – kde sa pre veľké množstvo právnikov už dlhé roky bije na poplach – cca 40 000 (podľa American Bar Association). Pri prepočte na obyvateľov Slovensko produkuje viac ako dvojnásobný (2,3) počet právnikov ako USA. Aby sa Slovensko pri zohľadnení populácie dorovnalo USA, muselo by znížiť počet absolventov na 675. Alebo opačne, USA by ich počet museli zvýšiť na 95 000.


Názory k článku Lesk či bieda právneho vzdelávania?:


  Martin Friedrich, 14. 02. 2015 v 22:55 - Martin Friedrich

Zbytočne mi je písať o tom, ako je na tom naše vysoké školstvo - na to sú tu na tomto fóre fundovanejší odborníci. No neodpustím si pár poznatkov z praxe.

V prvom rade - drvivá väčšina z absolventov bude mať veľmi veľký problém uchytiť sa v odbore, v ktorom vyštudovali. Nie preto, že by neboli šikovní, no ich možnosti uplatnenia sú veľmi limitované. Ak by sa niekto pýtal na môj názor (čo sa nikto nepýtal :)), neverím v transparentnosť výberových konaní na VSU, sudcov, prokurátorov - česť výnimkám. Z tohto vieme vyvodiť prvý záver a to ten, že dostať sa do štátnej správy nie je apriori vecou vedomostí, ale vecou rodinnou a vzťahov. Nie ste zo správnej rodiny? Nemáte silné krytie? Vaše šance stať sa sudcom alebo prokurátorom dramaticky klesli. Ak sa pozrieme do súkromnej sféry - päťročná prax u koncipientov, čakanie na smrť alebo dôchodok u notárov, zostane vám možno exekútorsky stav a pri veľkom šťastí miesto podnikového právnika.

Ak už neskončil boom pravnických fakúlt, myslím si, že skôr ako neskôr k tomu určite dôjde. Radšej kvalitu ako kvantitu. A tu sa dostávame k druhému bodu.

Mal som tú česť byť pri výberkách na asistentov v našej kancelárii a rovnako aj koncipientov. Najprv k asisentom: jeden by si myslel, že možnosť praxovať v advokátskej kancelárii, nadobudnúť vedomosti a zručnosti, ktoré vás v škole nenaučia, budú dostatočným lákadlom, aby sa CVčka len tak hrnuli. No kdeže! Ak príde 10-12 životopisov, môžeme byť radi. Neviem si vysvetliť, prečo je tak. Osobne si myslím, že na fakultách chýba pragmatický hlas, ktorý by študentom vtĺkal do hlavy, že musia na sebe pracovať a chopiť sa príležitosti získať aspoň trocha praxe, aby mali neskôr konkurenčnú výhodu.

Čo sa týka koncipientov - ich najväčší problém je v tom, že sú všetci rovnakí. Dnes už každý vie po anglicky, vedia robiť s wordom (aspoň to všetko o sebe tvrdia), sú dynamickí, ochotní pracovať dlhé hodiny a tie ostatné drísty okolo toho. Faktom však je, že ak sa ich spýtam na to, aké odborné periodiká čítajú, na akú zaujímavú právnu otázku natrafili, aká oblasť práva ich zaujíma, tak drvivá väčšina je ticho, sem tam niekto spomenie Trend, Sme a podobne. Ako keby im nikto nepovedal, že to, čo ich naučí fakulta, je úplny základ, ktorý ovláda každý jeden z nich. Ako teda chcú zaujať potenciálneho zamestnávateľa, ak nie odbornosťou?

Ešte jedna myšlienka na záver: pokladám za paradoxné, ak schopnosť identifikovať a riešiť problémy má byť žiadanejšia ako právna spôsobilosť. Právnik, ktorý nepozná právom daný manévrovací priestor, nemôže byť ani schopný identifikovať a riešiť problémy. Za to je schopný problémy vyrobiť - aspoň sa mu bude hodiť jeho schopnosť niesť zodpovednosť.

Nemáte oprávnění přidat názor. Přihlaste se prosím